Krátce po závodu v Mohelnici, se 6. a 7. června 2015 konal třetí závod Českého Truck Trialu, tentokrát v Jihlavě. Na tento závod odjížděla naše posádka s již dvěma vítězstvími v letošní sezóně na kontě a čekalo se, jestli k nim přidá třetí. Bohužel některé sekce se nepovedlo zajet podle plánu a na bednu se Tomáš s Ondřejem tentokrát nedostali.
Opět nejprve musíme informovat o změně počtu posádek, které se účastnily třetího závodu Českého Truck Trialu, tentokrát pořádaného v Jihlavě. Závodu v místní lesnaté lokalitě se nezúčastnil Václav Kabourek s Tomášem Vybíhalem a jejich Unimogem. Nezbývá než doufat, že toto vynechání bylo vyjímečné a na dalším závodě v Černuci tuto posádku opět uvidíme. Kompenzací však bylo zapojení posádky z CB Truck Trial týmu do letošního mistrovství. Jan Šebor s Jiřím Vopaleckým se tak po dlouhé zimní pauze a dvou vynechaných závodech opět mohli poměřit s naší a dalšími posádkami. Bohužel pro nás, z tohoto souboje vyšel lépe právě jihočeský tým.
Vyrovnané jízdy i počty trestných bodů
Celkově se závodu v Jihlavě účastnilo pět závodních posádek v kategorii S2. Kromě naší a jihočeské posádky se již tradičně závodu účastnil Petr Kunz s Danielem Králíkem a Tomáš Novotný s Jiřím Zdobinským. Pátou posádku tvořila velice známá dvojce Bohumír Čáp a Kateřina Ventluková z Racing Team Avia Future, kteří se minulého závodu neúčastnili kvůli krytí závodů s evropským mistrostvím, kterého se účastní.
Nyní již však k samotným závodům. I přesto, že Tomáš s Ondřejem vjížděli do úvodní sekce jako druzí, posádka, které jela před nimi nepodala dostatečně kvalitní jízdu, aby našim jezdcům napověděla, co od které branky mohou očekávat. Do sekce tak prakticky vjížděli jako první a čekalo se co předvedou. Tomáš s Ondřejem zajeli zkušenou jízdu a nic zásadního je v této sekci nevyvedlo z míry. Zajímavou situací byl pokus Bohumíra Čápa a Kateřiny Ventlukové projet jednu z branek, kterou ostatní posádky vynechávaly. Čápovi se však nepodařilo svou závodní Avii do branky dostat, a nasbíral tak více trestných bodů, než ostatní.
Jihlavské sekce jsou převážně uměle vytvořené mezi stromy a většinu z nich tvoří vykopané jámy nebo navezené hromady hlíny, terén se velmi rychle mění a především ztrácí na své obtížnosti. Z tohoto důvodu je daleko větší nevýhodou, pokud posádka vjíždí do sekce jako první. Má těžší terén a často tak nasbírá větší počet trestný bodů. Bohužel na pořadí v druhé sekci doplatil Tomáš s Ondřejem, kdy v druhé sekci nasbírali nejvíce trestných bodů. Naštěstí to nebyl tak velký počet, aby jim ostatní posádky razantně odskočili a vše bylo naprosto otevřené do dalších soubojů.
Po obědové pauze se Tomáš s Ondřejem rozhodl, že zkusí udělat vše proto, aby stáhli bodový náskok svých soupeřů a dostali se z tehdy průběžného třetího místa co nejvýše. Útok přišel v nejtěžší bráně dané sekce, kdy se nejprve museli s Unimogem dostat na hranu svahu, ve kterém byla postavena branka a následně chtěli porazit stromy, které stály ihned za touto branou. Cíl byl jasný, projet brankou co nejlépe a následně prorazit Unimogem přes břízy, které mu stály v cestě. První část plánu vyšla celkem dobře, i když se při průjezdu zlomila jedna z tyček, branka byla projetá a ještě zde byla možnost ušetřit trestné body za změnu směru, které ostatní posádky dostávaly. K tomu však bylo nutné projet přes stromy! Mánevr se bohužel nepodařil tak jak bylo plánované. Unimog se zasekl pravým předním rohem korby o nejsilnější strom, který mu stál v cestě a dál ho již nepustil. I když se Tomáš snažil Unimoga z této situace všemožně dostat, kromě vyloupnutí bočního zrcátka a promáčknutí pravých dvěří se nic jiného nepovedlo a muselo se couvat. Tento pokus však mohl vyjít ještě o dost dráž, jelikož po namáčknutí na strom se zasekl zámek v klice na Ondřejovo dveřích a neustále se mu tak otevíraly. Naštěstí se Ondrovi podařilo zámek opravit během pomalé jízdy, než komisař stačil ověřit, jestli jsou dveře v pořádku a mohli tak pokračovat. Během prvního závodního dne se odjela ještě jedna soutěžní sekce, kde dostala naše posádka šanci od Jana Šebora snížit jeho bodový náskok. Bohužel se tuto šanci nepodařilo využít a obě posádky zajely poslední sekce s naprosto stejným počtem trestných bodů.
Vše se změnilo až v poslední sekci
Jak se v sobotu skončilo, tak se druhý závodní den pokračovalo. V první sekci byly sice velmi pěkné a náročné branky, avšak všechny posádky na aktuálních prvním třech místech je projely se stejným počtem trestných bodů, i když každá posádka udělala chybu někde jinde. Tomáš s Ondřejem tak zůstali po první nedělní sekci na průběžném třetím místě. První místo si zatím do této doby hájil Jan Šebor s Jiřím Vopaleckým, kteří si průběžné první místo vyjeli v sobotu a druhý byl Petr Kunz s Danielem Králíkem. Podobně probíhaly i další sekce během neděle. Vše se změnilo až v poslední sekci.
Po obědové pauze se jela už jen jedna sekce, po které se celý závod v Jihlavě ukončil. Vše už nasvědčovalo tomu, že se na celkovém pořadí nic měnit nebude a všechno důležité se událo v sobotu. Avšak stejně jako v jiném sportu i truck trial se jezdí až do konce a dokud soutěžní posádka neopustí sekci, vše se může změnit. Sekce která se jela jako poslední obsahovala celkem pět branek. Dvě z nich byly opravdu náročné a vzhledem k tomu, že Tomáš s Ondřejem do této sekce vjížděli zase mezi prvními, všichni čekali, jak tuto sekci projedou. Bohužel jedna ze dvou těžkých branek se jim stala osudnou a po dlouhé době svého Unimoga položili na bok. Vše začalo tím, když se rozhodli do této brány couvat. Ihned za brankou byla vykopaná díra a navíc se do brány muselo jet hodně ze šikma, aby se do ní Unimog vůbec vešel. Poté, co zadní náprava byla již v díře, bylo potřeba do díry dostat ještě předek auta a postupně se z díry vymotat ven. To se všek nepovedlo. Poté, co Tomáš Unimogem nacouval zadní částí do díry, předek byl stále na hraně díry. Zadní hranou korby se však celé auto zaseklo o protilehnou stranu jámy a jediným směrem, kterým se auto po přidání plynu pohybovalo bylo do boku na převrácení. I přesto, že se Tomáš velmi dlouho snažil s Unimogem balancovat a najít takovou polohu, aby bylo možné z branky vyjet nepodařilo se to a nakonec si po dlouhé době Unimog doslova “ustlal” na zem a vše bylo vyřešeno.
Ve stejné sekci se také změnilo pořadí i na prvních dvou místech. Mezi Petrem Kunzem a Danielem Králíkem a posádkou z CB Truck Trial týmu byl celý víkend minimální bodový rozdíl a po celou dobu si dokázal minimální náskok udržet Jan Šebor s Jiřím Vopaleckým, avšak v poslední sekci se podařilo lépe zajte Petru Kunzovi a dostat se na první místo o pouhých osm trestných bodů.
Na konci června v Černuci u Velvar
Jihlava nakonec nabídla velmi pěkný závod se zajímavými momenty. Kromě převrácení naší posádky bylo možné vidět na boku i obě závodní auta z kategorie S1, které jezdili společně s naší kategorií S2. Věříme, že i nadcházející závod, který se pojede 27. a 28 června v Černuci u Velvar bude také atraktivní i bez převrácení naší posádky.
Výsledky Truck Trial Jihlava 2015
Startovací číslo | Posádka | Řidič/Navigátor | Vůz |
1. | 242 | Petr Kunz/Daniel Králík | Mercedes-Benz Unimog |
2. | 230 | Jan Šebor/Jiří Vopálecký | Mercedes-Benz Unimog |
3. | 206 | Bohumír Čáp/Kateřina Ventluková | Avia A31D |
4. | 214 | Tomáš Pražák/Ondřej Vodička | Mercedes-Benz Unimog |
5. | 243 | Tomáš Novotný/Jiří Zdobinský | Mercedes-Benz Unimog |